Ornament Is Crime | 12 Dec 2024
Did you know that Martijn Sandberg, before he realized the artwork ‘Forever in Stone’, had to sign a special contract that prohibited him from speaking what is written in stone? Well, now you know.
The site-specific artwork ‘Forever in Stone’ is an integral part of the architecture of the district Olympisch Kwartier, Amsterdam. Steel clinkers form the pixels of a figuration in the brickwork of the planters, meandering along the plinths of the housing blocks throughout the district.
The artist allows the stones to speak. Those who listen, hear the endless song that is written in stone: ‘Stoned Forever’, ‘Forever Stoned’, ‘Stoned Again’ and ‘Again’.
“Of course, I agreed to the ban because it would make the realization of the artwork possible. And art speaks for itself and can speak for itself, so I signed my name immediately.
During the design and implementation phase of the artwork in brick masonry – a period of eight years in total – I adhered to the silence contract: from laying the first stone to the last stone.
Decoration can be a daring deed. An ornament an offense. Since the realization of the artwork ‘Forever in Stone’, the title ‘Ornament and Crime’ from Adolf Loos’ essay from 1908 has taken on a completely new meaning for me – in both literal and figurative senses.”
MS
Ornament Is Misdaad | 12 Dec 2024
Wist je dat Martijn Sandberg, voordat hij het kunstwerk ‘Forever in Stone’ realiseerde, een speciaal voor hem opgesteld contract moest ondertekenen dat hij nooit mocht uitspreken wat er staat geschreven in steen? Nou, nu weet je het.
Het kunstwerk ‘Forever in Stone’ is geïntegreerd in de architectuur van het Olympisch Kwartier, Amsterdam. Stalen klinkers vormen de pixels van een figuratie in het metselwerk van de plantenbakken, die aan de plinten van de bouwblokken door het gebied meanderen.
De kunstenaar laat de stenen spreken. Wie luistert, hoort het eindeloze lied dat is geschreven en vastgelegd in steen: ‘Stoned Forever’, ‘Forever Stoned’, ‘Stoned Again’ en ‘Again’.
“Uiteraard ging ik toen akkoord met het verbod, omdat het de verwezenlijking van het kunstwerk mogelijk zou maken. En kunst spreekt voor zichzelf en kan voor zichzelf spreken, dus ik zette gelijk mijn handtekening eronder.
Gedurende het ontwerp- en de gehele uitvoeringsfase van het kunstwerk in baksteen metselwerk – in totaal een periode van acht jaar – heb ik me aan het spreekverbod gehouden: van het leggen van de eerste steen tot aan de laatste steen.
Decoratie kan een daad zijn. Een versiering een vergrijp. Sinds de realisatie van het kunstwerk ‘Forever in Stone’ heeft de titel ‘Ornament en Misdaad’ van het essay uit 1908 van Adolf Loos, voor mij een geheel eigen betekenis – in de meest letterlijke en figuurlijke zin.”
MS
Title: ‘Forever in Stone’
Artist: Martijn Sandberg
Location: Olympisch Kwartier (Olympic Quarter), Amsterdam/ NL
Material: steel clinkers, bricks
Measurements: brickwork (lxh) 1015m x 0.9m
Concept and design: 2001
Built: 2004-2008
Completion: 2008
Commissioned by: Amsterdams Fonds voor de Kunst, Stadsdeel Oud Zuid
Architects: Lafour & Wijk, Rudy Uytenhaak, Mulleners + Mulleners
Photos: Peter Cuypers